در حال بارگذاری ...
شنبه 22 دی 1403
nus.ac.ir

معرفی گروه مربی کودک

رشته­ مربی کودک

  تعریف:

 در رشته تربیت مربی مراکز پیش از دبستان به رشد همهجانبه و متعادل کودکان در زمینه های جسمی، ذهنی (شناختی)، عاطفی، روانی و اجتماعی ـاخلاقی توجه می شود در این دوره کودکان 3 تا 6 ساله پرورش یافته و به طور تدریجیبرای جداشدن از محیط خانه و پیوستن به محیط آموزشی مدرسه و انس گرفتن با دیگرکودکان آماده می شوند.

 ضرورت و اهمیت:

 براساس یافته های روان شناسیو علوم تربیتی، سال های پیش از دبستان در رشد و تربیت کودکان نقش اساسی و تعیینکننده ای دارد. در این دوران حساس و مهم یادگیری کودکان عمیق تر، سریع تر و آسان ترانجام می شود. توانایی های آنان در جنبه های مختلف رشد، شکوفا می شود و پایه هایاصلی شخصیت آنها شکل می گیرد. ایجاد محیطی غنی و پربار همراه با کاربرد شیوه هایآموزشی مناسب، رشد و پرورش کودکان را در این سال های پر اهمیت تضمین می کند بدونتردید برای آموزش هدفمند کودکان پیش دبستانی، وجود مربیان آگاه و متعهد ضرورتیاجتناب ناپذیر است. در حال حاضر تعداد مربیان آموزش دیده به تناسب نیاز جامعهبراساس رفع نیاز آموزش عالی و مراکز پیش دبستانی کافی نیست بنابراین تربیت نیرویانسانی شایسته و کارآمد باید یکی از اهداف مهم مراکز آموزش عالی باشد. علاوه بر آنبا توجه به تأکید آموزش و پرورش بر ضروری بودن گذراندن دوره پیش دبستان در نظامجدید آموزشی کشور لزوم تربیت نیروهای عالم و کاردان جهت این امر ضرورت پیدا می کند. که دوره کاردانی تربیت مربی مراکز پیش از دبستان چنین مهارتی را با تأکیدبر کاربردی بودن دروس فراهم خواهد نمود.

 هدف:

 ·        تربیت کاردان حرفه ای و ماهر آشنا با آموزش وپرورش در مقطع پیش از دبستان

·        تربیت کاردان حرفه ای و ماهر آشنا با برنامه ها وروش های مناسب برای رشد جسمی حرکتی در کودکان

·        تربیت کاردان حرفه ای و ماهر آشنا با روش هایمناسب برای رشد عاطفی و روانی کودکان

·        تربیت کاردان حرفه ای و ماهر آشنا با روش هایمناسب برای رشد اجتماعی ـ اخلاقی و مذهبی کودکان

 قابلیت‌ها و توانمندی‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان:

·        توانایی آموزش به کودکان در مراکز پیش از دبستان ودانش آموزان پایه های اول تا سوم دبستان

·        توانایی برقراری ارتباطی پاک، صمیمانه، پر شور با کودکان

·        توانایی بهره گیری از دانش روان‌شناسی کودک در تعاملبا آنها

·        توانایی ایجاد خلاقیت و انگیزه در کودکان به منظوریادگیری بهتر

·        توانایی شناخت پیرامون کودک در راستای پرورش هوش واستعداد او

·        توانایی تشخیص مقدماتی اختلالات رفتاری کودکان و درادامه ارجاع آنها به متخصصین کارآمد

 مشاغل قابل احراز:

·        مربی دوره های پیش دبستانی (شیرخوارگاه، مهدکودک،کودکستان و آمادگی)

·        کمک مربی کاروزی دانشجویان

·        کمک کارشناس کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان

·        مربی مقطع دبستانسال های اول تاسوم

·        سرپرستی قسمت های داخلی مراکز پیش ازدبستان

·        دست یار روان شناس و مشاور در مراکز پیش ازدبستان

 مکان های هدف:

·        وزارت آموزش و پرورش

·        سازمان بهزیستی

·        شهرداری ها

·        کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوان

 نیازهای جامعه:

نیاز اجتماعی برای طراحی این رشته این گونه عنوان میشود که کودک نمی تواند تنها به مادر و خانواده خود متعلق باشد بلکه به کل اجتماع کهدرآن پرورشمییابدنیز تعلق داردو به مجموعه تاثیر پذیری از شرایط، امکانات وسازمان دهی محیط اجتماعی خود وابسته می باشد. بنابراین همزمان با تربیت خانواده،لازم است مراکز آموزش و پرورش پیش دبستانی در زمینه تکامل همه جانبه کودک نقش اساسیو حیانی خود را ایفاء نمایند. در ضمن می دانیم کودکانآینده ساز هر جامعه ای هستندحال با توجه به نوع زندگی شهری و صنعتی کنونی، کودکان مدت زمان زیادی را از کانونگرم خانواده دور بوده و والدین او نمی توانند سهم خود را در تعلیم و تربیت کودکانبه خوبی انجام دهند بنابراین نقش آموزش و پرورش پیش دبستانی در رشد همه جانبهکودکان از اهمیت بسزایی برخوردار می گردد. که به همین منظور تربیت مربیانیشایسته برایبه عهده گرفتن این وظیفه مهم، از نیازهای اصلی هر جامعه ای به شمار می رود.