دکتر مسعود شفیعی: راه اندازی دوره های کارشناسی پیوسته مهندسی در دانشگاه فنی و حرفه ای
با توجه به ایجاد فن آوری جدید دانشگاه فنی و حرفه ای می بایست دوره های کارشناسی پیوسته مهندسی با مأموریت مهارت محوری در جهت پیشبرد دانشگاه کارآفرین راه اندازی کند.
به گزارش روابط عمومی ، دکتر مسعود شفیعی در نشست روسای دانشکده و آموزشکدههای فنی و حرفهای جدیدالانتصاب دانشگاه فنی و حرفه ای که صبح امروز مورخ 16/10/93 در سالن جلسات سازمان مرکزی برگزار شد با بیان اینکه معتقدم حضور و ظهور دانشگاه فنی و حرفه ای در آموزش عالی کشور، خود بهعنوان یک اتفاق بزرگ و استراتژیک برای نظام اسلامی بود، تصریح کرد: وقتی می گوییم دانشگاه فنی و حرفه ای، منظور یک دانشگاه نیست بلکه نگاه به یک مجموعه کارآفرین است؛ به عبارت دیگر به اعتقاد کارشناسان فن با راهاندازی دانشگاه فنیوحرفهای، نگاه تازهای گشوده شد و اتفاق جدیدی در عرصه آموزش عالی کشور رقم خورد. رییس دانشگاه فنی و حرفه ای هدف از برگزاری این جلسه توجیهی و آموزشی را آشنایی روسای جدید مراکز تابعه از مأموریت دانشگاه بیان داشت و افزود : ما در دانشگاه فنی و حرفه ای با سامان بخشیدن به بخش آموزش به دنبال این هستیم این دانشگاه به هدف اصلی خود که تربیت تکنسین ماهر که نیاز اصلی صنعت است برسد .
وی افزود : با توجه به ایجاد فن آوری جدید دانشگاه فنی و حرفه ای می بایست دوره های کارشناسی پیوسته مهندسی با مأموریت مهارت محوری در جهت پیشبرد دانشگاه کارآفرین راه اندازی کند .
مسعود شفیعی، در خصوص اقدامات در دستور کار این دانشگاه گفت: تلاش داریم با زحماتی که کشیده شده است حقوق معوقه بازنشستگان و دیگر مطالبات آنان را حل کنیم و در خصوص هیات علمی شدن تعدادی از مدرسین عنوان کرد : بنده معتقدم از آنجایی که ما دانشگاه شدهایم باید عضو هیات علمی جذب کنیم و با بیان اینکه درصدد تدوین آییننامهای برای بحث ارتقای مدرسین فنی و حرفهای به اعضای هیات علمی هستیم، گفت: طی چند ماه گذشته حدود ۵۰ پرونده مدرسین بررسی شد و این اساتید شرایط لازم را داشتند و پرونده آنها به وزارت متبوع ارسال شده است، اما بنا داریم شرایط ارتقا را با هیئت جذب به گونهای هماهنگ کنیم که مدرسینی که در دانشگاه فنی و حرفهای تدریس میکنند، راحتتر شرایط ارتقا را طی کنند.
دکتر شفیعی به ماموریت دانشگاه فنی و حرفهای اشاره کرد و گفت: تفاوت ماموریت ما با دیگر دانشگاهها این است که آنان عرضه محور و ما تقاضامحور هستیم و با برنامه ریزی منسجم باید نیازهای جامعه را بررسی و برآورده کنیم و نیروهایی تربیت کنیم که در بازار کار جایگاهی داشته باشند.
شفیعی ، یک نگاه نادرست دیگر در کشور را نگاه مدرکگرایانه به دانشگاه عنوان و خاطرنشان کرد: واقعیتی در همه دنیا وجود دارد که در کشور ما به آن غفلت شده است و آن اینکه به جای توجه به مهارت و کارآفرینی فرد ، بیشتر به لزوم داشتن مدرک دانشگاهی اتکا می کنند .
ایشان پیرامون ابلاغیه مقام معظم رهبری(دام ظله) در رابطه با سیاستهای علم و فناوری بیان کرد: خیلی از مطالبی که در این خصوص ایشان بیان کردند به دانشگاه فنی و حرفهای برمیگردد به این ترتیب که اگر ما وظایفمان را به خوبی انجام دهیم سیاستهای این حوزه به نحو احسنت اجرا میشود. ما باید کاری کنیم که دغدغههای مسوولین کشور در حوزه علم و فناوری برطرف شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: من از شما (روسای دانشکدههای فنی و حرفهای)میخواهم تا در رابطه با اجرایی شدن ابلاغیه مقام معظم رهبری برنامهها و پیشنهادهای حوزه اجرایی خود را ارائه دهید .
شفیعی خاطرنشان کرد: توسعه رشتهها و ظرفیت دانشجویی باید بر مبنای کار کارشناسی باشد و در این خصوص مسئله تولید و درآمدزایی را در نظر بگیرید و نیازهایتان را در این خصوص به ما اعلام کنید البته بازنگری دروس نیز باید مدنظرتان قرار داشته باشد.
شفیعی در پایان از روسای مراکز و دانشکده های فنی و حرفه ای خواست که از تجملات پرهیز کنند و بودجه را فقط صرف مرکز و دانشجویان کنند.
در این جلسه آقای دکتر هل فروشان ؛عضو هیأت علمی دانشگاه وین اتریش مطالبی را در رابطه با شکل گیری،نحوه آموزش دانشجویان ،جذب مدرسین و راهکارهای رسیدن به آموزش تقاضا محور در کشور آلمان و اتریش را توضیح داد .
سپس در ادامه جلسه رؤسای ی مراکز مسائل ،پیشنهادات و پرسش های خود را ارائه دادند.